Preview

Russian Digital Libraries Journal

Advanced search

Archeological objects of Bolgar X–XV as content for creation virtual historical reconstruction

Abstract

In this paper we decibel the general algorithm and classify the common steps of creating authentic historical and cultural reconstructions. Using «Bolgar XIV» as an example, we reviewed the main stages of reconstruction, including three-dimensional modeling of architecture, household items and citizens of ancient city. As a result, we made some valuable conclusions about the general track of creating virtual reconstructions and described technologies that can be used for it, such as procedural generation of terrain.

Keywords


About the Authors

А. Хафизов
Институт международных отношений
Russian Federation


В. Баранов
Институт международных отношений
Russian Federation


А. Сергеев
Институт международных отношений
Russian Federation


В. Кугуракова
Высшая школа информационных технологий и информационных систем Казанского (Приволжского) федерального университета
Russian Federation


А. Ситдиков
Институт археологии им. Халикова АН РТ
Russian Federation


References

1. Айдаров С.С. Исследование и реставрация памятников монументального зодчества Болгара. Город Болгар. Монументальное строительство, архитек-тура, благоустройство. М., 2001. С. 5-149.

2. Валиев Р.Р., Ситдиков А.Г., Шакиров З.Г. Археологические исследования в 2010 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2011. С. 6-21.

3. Валиев Р.Р., Ситдиков А.Г., Старков А.С. Археологические исследования в 2012 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2013. С. 7-20.

4. Валиев Р.Р., Ситдиков А.Г., Старков А.С. Археологические исследования в 2013 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2014. С. 8-24.

5. Свод памятников археологии Республики Татарстан: в 3 т. Казань, 2007. Т. 3. С. 321. № 2767.

6. Ситдиков А.Г., Валиев Р.Р., Старков А.С. Археологические исследования в 2011 г.: Болгар и Свияжск. Казань, 2012. С. 6-21.

7. Ситдиков А.Г., Бочаров С.Г. Изучение Археологического наследия города Болгар. Соборная мечеть (XIV в.). Восхождение к вершинам археологии. Алматы, 2014. С. 532-547.

8. Хлебникова Т.А. История археологического изучения Болгарского горо-дища. Стратиграфия. Топография. Город Болгар. Очерки истории и культуры. М., 1987. С. 32-88.

9. Шарифуллин Р.Ф. Болгарская археологическая экспедиция. Великий Бол-гар. М., 2013. С. 352-355.

10. Шарифуллин Р.Ф. Бани Болгар и их изучение. Город Болгар. Монумен-тальное строительство, архитектура, благоустройство. М., 2001. С. 217-260.

11. Ziatdinov M.T., Khafizov M.R. New automata definition language for game development. Kazan (Volga region) Federal University, Kazan, Tatarstan, Russia, 2015.


Review

For citations:


 ,  ,  ,  ,   Archeological objects of Bolgar X–XV as content for creation virtual historical reconstruction. Russian Digital Libraries Journal. 2015;18(5):269-282. (In Russ.)

Views: 21


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1562-5419 (Online)