Preview

Russian Digital Libraries Journal

Advanced search

Using Microsoft Kinect in the rehabilitation games development

Abstract

The approaches to the development (using the contactless touchscreen game controller Microsoft Kinect) of rehabilitation games for the complete or partial restoration of the motor functions of post-stroke patients using Microsoft Kinect are outlined. Problems that have been overcome, when working with the Microsoft Kinect and elements of game mechanics to achieve the involvement of the patient in the rehabilitation and gaming process are described.

Keywords


About the Authors

А. Бакиров
Высшая школа информационных технологий и информационных систем Казанского (Приволжского) федерального университета
Russian Federation


В. Кугуракова
Высшая школа информационных технологий и информационных систем Казанского (Приволжского) федерального университета
Russian Federation


Н. Манахов
Высшая школа информационных технологий и информационных систем Казанского (Приволжского) федерального университета
Russian Federation


Н. Селезнёва
Высшая школа информационных технологий и информационных систем Казанского (Приволжского) федерального университета
Russian Federation


References

1. Смоленцева И.Г., Амосова Н.А., Маслюк О.А. Применение технологий виртуальной реальности в остром периоде церебрального инсульта и их влияние на постинсультные аффективные нарушения // Саратовский научно-медицинский журнал. 2014. Т. 10. № 4. С. 824–827.

2. Королев А.А., Суслова Г.А. Нейрореабилитация: современные технологии восстановительного лечения постинсультной статичности // Фундаментальные исследования. 2012. № 7-2. С. 344–349. https://fundamental-research.ru/ ru/article/view?id=30138

3. Esin R.G., Sitnova M.A., Esin O.R. The Principles of Pharmacotherapy of Poststroke Shoulder Pain // Zhurnal Nevrologii i Psihiatrii imeni S.S. Korsakova. 2015. No 5. P. 41–45.

4. Савельева И.Е., Новосельский А.Н., Ионова В.Г., Томилова И.К. Патогенетическое обоснование восстановительного лечения постинсультных больных // Вестник Ивановской медицинской академии. 2007. Т. 12. № 1-2. С. 51–53.

5. Смоленцева И.Г., Амосова Н.А., Кривонос О.В., Маслюк О.А. Реабилитация больных с церебральным инсультом с использованием метода виртуальной реальности // Электронный научно-образовательный вестник «Здоровье и образование в XXI веке». 2013. Т. 15. №12. C. 84–85.

6. Смоленцева И.Г., Амосова Н.А., Маслюк А.О. Возможности технологий виртуальной реальности в коррекции постинсультных когнитивных нарушений // Электронный научно-образовательный вестник «Здоровье и образование в XXI веке». 2014. Т. 16. № 12. С. 59–61.

7. Применение виртуальной реальности в медицине и биологии: http://ve-group.ru/3dvr-resheniya/meditsina/.

8. Zakirova A.A., Ganiev B.A., Mullin R.I. Using Virtual Reality Technology and Handtracking Technology to Create Software for Training Surgical Skills in 3D Game // AIP Conf. Proc. 2015. 1688, 040011.

9. MS Kinect: https://ru.wikipedia.org/wiki/Kinect.

10. Manual Unity: http://docs.unity3d.com.

11. Manual Microsoft Kinect SDK: http://wiki.etc.cmu.edu/unity3d/index.php/Microsoft_Kinect_–_Microsoft_SDK.


Review

For citations:


 ,  ,  ,   Using Microsoft Kinect in the rehabilitation games development. Russian Digital Libraries Journal. 2016;19(6):521-537. (In Russ.)

Views: 18


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1562-5419 (Online)